• Čeština
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Русский
  • 中文 (中国)
  • Türkçe
  • Français

Regulace kryptoaktiv v EU: nařízení MiCA a jeho vliv na ČR

Od litevských krypto burz po český trh: dopady nového nařízení MiCA na poskytovatele a investory


V tomto článku Vám přinášíme obecný přehled regulace v oblasti kryptoaktiv v rámci Evropské unie, Litvy a České republiky. Tento článek jsme si pro Vás připravili ve spolupráci s kolegy z litevské advokátní kanceláře ECOVIS ProventusLaw a původní článek v anglickém jazyce naleznete na stránkách Ecovis ProventusLaw pod názvem EUROPEAN CRYPTO LICENSE. MARKETS IN CRYPTO-ASSETS, REGULATION – MICA.

Stávající evropské národní předpisy v oblasti regulace kryptoaktiv a nařízení MiCA

Nedávno přijaté evropské nařízení o trzích s kryptoaktivy (dále jen „Nařízení“ nebo „MiCA“) zavedlo celoevropský regulační rámec pro kryptoaktivy, včetně pasové licence pro poskytovatele služeb v oblasti kryptoaktiv (CASP) a povolení pro některé emitenty kryptoaktiv v celé Evropské unii a Evropském hospodářském prostoru (EU/EHP). Nicméně až do úplné implementace MiCA na konci roku 2024 zůstanou v platnosti evropská národní povolení pro poskytovatele služeb virtuálních aktiv (VASP).

Typy národních oprávnění poskytovatele služeb kryptoaktiv

V současné době členské státy EU poskytují převážně 2 typy povolení CASP:

Provozovatel směnárny kryptoaktiv - pro služby směny FIAT za kryptoaktivum, kryptoaktivum za FIAT a kryptoaktivum za kryptoaktivum.

Provozovatel peněženek s kryptoaktivy - pro úschovu krypto-virtuálních aktiv a správu peněženek s krypto-aktivy klientů.

Typ povolení se může lišit v závislosti na zemi. Některé jurisdikce vyžadují samostatná oprávnění pro vydávání kryptoaktiv (tokenů/coinů) a související procesy (ICO, IEO) a pro poskytování kryptoaktivních služeb.

Společnosti, které jsou v současné době držiteli povolení VASP v zemích EU/EHP, podléhají dohledu vnitrostátních orgánů pro boj proti praní špinavých peněz a finančních regulačních orgánů v zemích, kde jsou registrovány.

Co je třeba zvážit při výběru evropské jurisdikce pro povolení VASP před zavedením MiCA:

- Požadavky na založení společnosti a základní kapitál

- Požadavky na místní přítomnost v zemi registrace a zaměstnávání místního AML pracovníka/MLRO

- Možnost otevření bankovního účtu/EMI pro společnost

- Požadavky na přijímání klientů, KYC a AML výkaznictví

- Regulační výkaznictví a náklady na údržbu společnosti

Například Polsko je atraktivní jurisdikcí pro povolení VASP, protože zde neexistují dodatečné kapitálové požadavky.

Na druhou stranu je Litva atraktivní díky širokému výběru licencovaných finančních institucí, které jsou vstřícné ke kryptografickým společnostem a nabízejí bankovní účty/EMI účty pro kryptografické společnosti. To je důležité, protože obvykle je snazší získat kapitál než vytvořit spolehlivou podnikatelskou infrastrukturu a najít krypto-přátelské finanční instituce.

Autorizace litevské kryptografické burzy a poskytovatele služeb kryptopeněženky

Litva je široce uznávanou tradiční finanční jurisdikcí pro platební a elektronické peněžní instituce v Evropě a stala se jednou z nejoblíbenějších jurisdikcí v Evropě i pro kryptografické společnosti. Litva je jednou z mála zemí v Evropské unii a Evropském hospodářském prostoru (EU/EHP), která nabízí transparentní a nákladově efektivní národní kryptografickou burzu a autorizaci provozovatele kryptografické peněženky.

Litevská národní regulace kryptoaktiv je v současnosti považována za jednu z nejpříznivějších v Evropské unii, protože umožňuje poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy na jiných evropských trzích. Jednoduchost postupů pro získání licence na kryptoaktiva v Litvě a rychlost jejího získání jsou jen některé z nejvýznamnějších výhod při získávání licencí na kryptoaktiva v Litvě.

Litva proto přilákala největší světovou krypto burzu Binance. ECOVIS poskytoval společnosti Binance poradenství během celého procesu, který zahrnoval mimo jiné záležitosti týkající se založení a procesu udělování povolení. Výsledkem je, že s pomocí ECOVIS má Binance v současné době od poloviny roku 2020 litevské povolení k provozování kryptografické burzy a úschovy kryptografických peněženek.

Litevské společnosti s povolením VASP mohou dále získat povolení VASP v jiných evropských zemích, jako je Německo, Itálie, Francie a Španělsko, pod stejnou litevskou registrovanou společností a bez zakládání dalších společností/odboček v jiných evropských členských státech. Kapitál společnosti, zaměstnaný personál a místní bankovní účty otevřené v Litvě mohou být použity pro obchodní operace na všech ostatních velkých evropských národních trzích, což šetří obchodní náklady.

Obecné požadavky na VASP v Litvě

Než nařízení MiCA harmonizuje požadavky na kryptografické činnosti, mohou se vnitrostátní požadavky lišit. Existují však některé obecné požadavky na subjekty vykonávající činnosti VASP v Litvě, které jsou běžné i v jiných jurisdikcích:

- Podávání zpráv litevské finanční zpravodajské jednotce

- Vedení záznamů a údajů o klientech

- Splnění požadavků na přítomnost v Litvě a zaměstnání pracovníka pro boj proti praní špinavých peněz

- Zavedené zásady AML/KYC a postupy vnitřní kontroly

- Členové správní rady, stejně jako koneční vlastníci společnosti, musí splňovat požadavky na bezúhonnost.

- Ředitelé a členové správní rady nemusí mít litevské/evropské bydliště. MiCA na první pohled

Kryptoaktiva v ČR

V České republice se kryptoaktivy těší velké oblibě, od ledna do prosince roku 2023 se zobchodovaly kryptoaktivy ve výši 3,45 miliardy Kč, došlo tak k téměř 5% zvýšení oproti roku 2022.

Česká republika však nemá konkrétní právní úpravu regulující kryptoaktiva a obchodování s nimi. Přesto platí pro společnosti poskytující služby s kryptoaktivy předpisy proti praní špinavých peněz, transakce s kryptoaktivy zase podléhají dani z kapitálových výnosů.

Podle §489 a §496 NOZ jsou kryptoaktiva věcí nehmotnou. Jedinou definici kryptoaktiv, jako virtuálního aktiva obsahuje zákon č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, a to jako „převoditelnou jednotku, která je způsobilá plnit platební, směnnou nebo investiční funkci, bez ohledu na to, zda má nebo nemá emitenta“. Tato definice je však závazná pouze pro účely tohoto zákona.

Evropská úprava a její implementace do českého právního řádu je tak vítanou a potřebnou reakcí na rozšíření obchodu s kryptoaktivy v České republice i ve zbytku světa.

Implementace nařízení MICA

Vzhledem k principu přímého účinku nařízení a přednosti práva EU bude Nařízení vykonatelné bez nutnosti jeho implementace do českého práva. Nicméně orgány moci výkonné, zákonodárné a soudní se budou muset na unijní úpravu připravit a zahrnout jí do své rozhodovací a zákonodárné praxe.

Zároveň bude potřebné umožnit výkon práv a povinnosti dle Nařízení, a to konkrétně ustanovení orgánu, který bude zajišťovat udělování povolení k poskytování služeb kryptografických aktiv, tj. CASP, kterému se věnujeme níže v článku. V České republice bude tímto orgánem Česká národní banka, což vyplývá i z webových stránek ČNB, kde vyzývá zájemce o získání tohoto povolení.

MiCA v kostce

Cíle nařízení

  • Cílem nařízení MiCA je přizpůsobit právní úpravu EU digitálnímu věku tím, že umožní využívání inovativních technologií v ekonomice připravené na budoucnost.
  • Jejím cílem je vyrovnat a regulovat odvětví kryptoaktiv na úrovni EU, aniž by byl omezen rozvoj základní technologie.
  • Jednotnost pravidel EU zajistí právní jasnost v odvětví v EU a bude mít významný regulační dopad v celosvětovém měřítku.
  • Harmonizovaný právní systém platný v celé EU bude ukládat své požadavky všem aktérům v odvětví kryptoaktiv v rámci své působnosti.
  • Nařízení rozděluje účastníky trhu na emitenty kryptoaktiv a poskytovatele kryptoaktivních služeb.

 

Rozsah působnosti MiCA

 

Kryptoaktivum non-stablecoin

 

Emitenti kryptoaktiv

 

Poskytovatelé služeb kryptoaktiv

 

Užitkové žetony

 

Kryptoaktiva

 

Výměny

 

Kryptoaktiva

 

Stablecoiny

 

Poskytovatelé peněženek

 

Stablecoiny

 

  Swapy

 

NFT atd.   Zprostředkovatelé plateb atd.

 

Nařízení MiCA se vztahuje na všechna kryptoaktiva a subjekty na kryptotrhu. I když některé jsou bud' zcela vyňaty, nebo mohou být za určitých podmínek vyňaty.

Výjimky a osvobození

  • NFT - Non-fungible tokeny jsou zcela vyjmuty;
  • Airdropped tokeny - za určitých podmínek mohou být vyňaty;
  • Odměny za těžbu / sázení - za určitých podmínek mohou být osvobozeny; Utility tokeny - za určitých podmínek mohou být osvobozeny;

Klíčové definice

  • Emitenti - vydavatelé kryptoaktiv, 2 základní typy: stablecoiny a non-stablecoiny.
  • Stablecoin - kryptoaktivum kryté jinými aktivy, které udržuje jeho stabilní hodnotu.
  • Non-stablecoin - kryptoaktivum, jehož hodnota může kolísat v závislosti na tržních podmínkách.
  • CASP - poskytovatelé služeb kryptoaktiv, kteří poskytují jednu nebo více služeb předepsaných MiCA.
  • Tokeny elektronických peněz (EMT) - stablecoiny kryté měnou FIAT, které se rovnají elektronickým penězům.
  • Asset Referenced Tokens (ARTs) - stablecoiny kryté jakýmikoli aktivy, které nejsou rovnocenné elektronickým penězům.
  • Významný stablecoin - tokeny, které mají dostatečně významnou tržní přítomnost, aby ovlivnily finanční trh nebo zabránily ostatním emitentům vydávat své stablecoiny.

Vzhledem k tomu, že nařízení MiCA bude zaváděno postupně, první fáze již platí od roku 2023 a orgány EU se již zabývají sestavováním nezbytných pokynů vysvětlujících provádění Nařízení.

První kolo požadavků regulace, které začne platit 30. 7. 2024, se bude týkat emise stablecoinů a poslední fáze 30. 12. 2024 se bude týkat ostatních subjektů na kryptotrhu. V souladu s tím by účastníci odvětví, kterým zbývá méně než rok do nabytí účinnosti Nařízení, měli plně využít přechodného období. To zopakoval orgán EBA ve svém prohlášení o kryptotrhu pro emitenty stablecoinů.

Klíčové poznatky

  • MiCA - realizováno postupně
  • Možné výjimky a osvobození
  • EBA vyzývá k přípravě během přechodného období Klasifikace kryptoaktiv a účastníků trhu
  • 2 typy stablecoinů - EMT a ART
  • 10 různých služeb pro CASP

V zájmu zajištění hladkého přechodu by se účastníci kryptografického trhu měli seznámit se stávajícím regulačním rámcem ve svém domovském členském státě, který bude platit i během přechodného období, a použít požadavky nařízení MiCA jako vzor pro úpravu svých opatření v souladu s nadcházejícím regulačním režimem.

Bez ohledu na úzké výjimky budou muset všichni emitenti kryptoaktiv připravit bílou knihu, která bude obsahovat informace o:

  • Emitent;
  • Projekt kryptoaktiv;
  • Žeton;
  • Základní technologie včetně vlivu na životní prostředí; Související rizika;

Stabilní emise mincí

MiCA rozlišuje dva typy stablecoinů - tokeny elektronických peněz (EMT) a tokeny vázané na aktiva (ART). Přestože oba mají za cíl totéž, tj. udržovat stabilní hodnotu navázanou na měnu FIAT, rozdíl je v možných emitentech a podkladových aktivech, která podporují jejich hodnotu.

  • ART - mohou být vydány jakýmkoli subjektem, pokud je k tomu oprávněn, a mohou být zajištěny jakýmikoli aktivy.
  • EMT - mohou být vydávány pouze úvěrovými institucemi nebo institucemi elektronických peněz, aniž by musely být zvlášť autorizovány, a mohou být kryty měnou FIAT, na kterou jsou navázány.
  • Jakmile bude vydávání stablecoinů povoleno jedním regulačním orgánem EU, budou mít emitenti právo vydávat je v celé EU.
  • Poskytování úroků za držení stablecoinů bude zakázáno.
  • Oba stablecoiny lze považovat za "významné", pokud mimo jiné jejich denní transakce objemy a tržní kapitalizace překročí určitou hranici.

Stejně jako většina kryptografických aktivit je i vydávání stablecoinů silně závislé na technologii, proto je důležité vytvořit nejen spolehlivou infrastrukturu DLT odolnou vůči budoucnosti, ale také takovou, která je v souladu s předpisy a má požadované možnosti sledování a vykazování.

Autorizace CASP

Poskytování kterékoli z 10 služeb kryptografických aktiv podléhá povolení příslušných orgánů domovského členského státu, tj. u nás Česká národní banka. Žadatelský subjekt musí být právnickou osobou nebo podnikem se sídlem v členském státě, v němž hodlá poskytovat alespoň část svých činností. Informace, které je třeba poskytnout během procesu podávání žádosti, a obezřetnostní požadavky budou záviset na službách, pro které se o povolení žádá.

Obecné požadavky na povolení CASP:

  • Právnická osoba, podnik, jiné podniky zajišťující rovnocennou úroveň ochrany jako právnická osoba;
  • Sídlo v členském státě EU, ve kterém vykonává činnost;
  • Efektivní řízení v EU;
  • Alespoň jeden z ředitelů s bydlištěm v EU;
  • Povolení platné v celé EU;
  • Odlišná pravidla pro již licencované subjekty;
  • Jasný popis činností;
  • Řádná opatření v oblasti správy a řízení;

Pro více informací nás kontaktujte na:

JUDr. Mojmír Ježek, Ph.D.

ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.
Betlémské nám. 6
110 00 Praha 1
e-mail: mojmir.jezek@ecovislegal.cz
www.ecovislegal.cz

O ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.

Česká advokátní kancelář ECOVIS ježek se ve své praxi soustřeďuje především na obchodní právo, nemovitostní právo, vedení sporů, ale i financování a bankovní právoa poskytuje plnohodnotné poradenství ve všech oblastech, a tvoří tak alternativu pro klienty mezinárodních kanceláří. Mezinárodní rozměr poskytovaných služeb je zajištěn dosavadními zkušenostmi a prostřednictvím spolupráce s předními advokátními kancelářemi ve většině evropských zemí, USA a dalších jurisdikcích v rámci sítě ECOVISpůsobící v 75 zemích celého světa. Členové týmu advokátní kanceláře ECOVIS ježekmají dlouholeté zkušenosti z předních mezinárodních advokátních a daňových firem v poskytování právního poradenství nadnárodním korporacím, velkým českým společnostem, ale i středním firmám a individuálním klientům. Více informací na www.ecovislegal.cz.

Informace obsažené na této webové stránce jsou právnickou reklamou. Nepovažujte nic na této webové stránce za právní poradenství a nic na této webové stránce nepředstavuje vztah advokát-klient. Předtím, než začnete jednat o čemkoliv, o čem si na těchto stránkách přečtete, domluvte si právní konzultaci s námi. Dosavadní výsledky nejsou zárukou budoucích výsledků a předchozí výsledky neznamenají ani nepředpovídají budoucí výsledky. Každý případ je jiný a musí být posuzován podle vlastních okolností.

 

Comments are closed.