• Čeština
  • English
  • Deutsch
  • Español
  • Русский
  • 中文 (中国)
  • Türkçe
  • Français

Řádnost vyúčtování služeb a splatnost přeplatku či nedoplatku podle zákona č. 67/2013 Sb.

V tomto článku se dozvíte vše důležité o řádnosti vyúčtování služeb a splatnosti přeplatku či nedoplatku podle zákona č. 67/2013 Sb. včetně aktuálních změn v legislativy či závěrů rozhodovací praxe vrcholných soudů.


Současná právní úprava

Zákon č. 67/2013 Sb. zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o službách“), obsahuje klíčové ustanovení § 7, které specifikuje náležitosti vyúčtování služeb, včetně stanovení splatnosti přeplatků a nedoplatků.

Dle § 7 odst. 1 zákona o službách je poskytovatel služeb povinen vyhotovit a doručit vyúčtování každému příjemci služeb nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Dle § 7 odst. 2 zákona o službách musí poskytovatel služeb v řádném vyúčtování uvést skutečnou výši nákladů na služby v členění podle poskytovaných služeb se všemi potřebnými náležitostmi, včetně uvedení celkové výše přijatých měsíčních záloh za služby tak, aby výše případných rozdílů ve vyúčtování byla zřejmá a kontrolovatelná z hlediska způsobů a pravidel sjednaných pro rozúčtování.

V návaznosti na doručení vyúčtování dojde k finančnímu vyrovnání v souladu s ustanovením § 7 odst. 3 zákona o službách. Příjemce bude buď povinen k úhradě nedoplatku, nebo bude zjištěn přeplatek. Délka lhůty k jejich vyrovnání záleží na dohodě stran. Zákon o službách ve svém § 7 odst. 3 podpůrně stanoví splatnost nejpozději 4 měsíce od doby, kdy bylo doručeno vyúčtování.

Sankce za prodlení dle zákona o službách

Dle § 13 odst. 1 zákona o službách nesplní-li poskytovatel služeb některou ze svých povinností stanovených zákonem o službách, zejména nedoručí-li poskytovatel služeb včas vyúčtování, je povinen zaplatit nájemci pokutu, ledaže by splnění povinností ve stanovené lhůtě nebylo spravedlivé požadovat nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním nájemce. Pokud nebyla výše pokuty sjednána, činí výše pokuty 50 Kč za každý započatý den prodlení, a to dle § 13 odst. 2 zákona o službách.

Aby mohla být výše uvedená povinnost podle § 7 odst. 1 zákona o službách považována za splněnou, musí být doručené vyúčtování řádné, tj. musí obsahovat náležitosti uvedené v § 7 zákona o službách, resp. ve smlouvě mezi poskytovatelem a příjemcem a příslušných právních předpisech. Další informace o pokutě za prodlení dle zákona o službách naleznete v našem obecném článku na následujícím odkaze: Pokuta za prodlení s poskytnutím vyúčtování služeb u nájmu bytů nebo v našem podrobnějším článku s příslušnou judikaturou na tomto odkaze: Snížení a zánik nároku na pokutu za pozdní vyúčtování.

Novela zákona o službách

Novelou zákona o službách zákonem č. 424/2022 Sb. účinnou od 1. ledna 2023 (dále jen „Novela“) došlo k významné změně v § 7 odst. 3 zákona o službách, kdy se výslovně stanoví, že vady vyúčtování neovlivňují splatnost přeplatku a splatnost nedoplatku neovlivňují takové vady vyúčtování, které nemají vliv na vypočtenou výši nedoplatku. Novela tak přinesla zásadní změny v oblasti řádnosti vyúčtování a splatnosti přeplatků či nedoplatků, které jsou v rozporu s dosavadní rozhodovací praxí vrcholných soudů, která bude rozebrána níže v tomto článku.

Důvodová zpráva k této novele, která je přílohou již schváleného návrhu zákona ve sněmovním tisku 199/0 (dále jen „Důvodová zpráva“) uvádí následující:

„Tato změna se navrhuje v souvislosti s vyhláškou č. 376/2021 Sb., která novelizovala vyhlášku č. 269/2015 Sb. Došlo totiž k významnému rozšíření rozsahu informací, které musí poskytovatel služeb uvést ve vyúčtování, a které se přitom nevztahují k nedoplatku za služby. Není např. důvodné, aby neuvedení internetových stránek, kde je možné seznámit se s možnostmi zvýšení energetické účinnosti, způsobilo, že se nedoplatek nestane splatným. Případné opomenutí takové povinnosti je podrobeno dostatečné sankci podle § 13 zákona. Zároveň se výslovně stanoví, že vady vyúčtování nemají vliv na splatnost přeplatku. Nelze připustit, aby poskytovatel služeb odpíral vrátit příjemci služeb přeplatek na zálohách za služby s poukazem na vady vyúčtování, když vyúčtování vypracovává (nebo nechává vypracovat třetí osobou) on sám.“

Vady, které mají dle Důvodové zprávy vliv na vypočtenou výši nedoplatku, jsou např:

  • chybné uvedení podlahové plochy bytu příjemce služeb nebo chybný výpočet započitatelné podlahové plochy, které vedou k chybně vypočtené výši nedoplatku;
  • chybné údaje o odečtech na měřidlech (ať už tepla nebo na vodoměrech), které vedou k chybně vypočtené výši nedoplatku;
  • uvedení a použití chybných koeficientů pro přepočty odečtů měřidel, které vedou k chybně vypočtené výši nedoplatku;
  • uvedení chybné částky nákladů na vytápění nebo na poskytování teplé vody za celou zúčtovací jednotku, která se rozúčtovává mezi příjemce služeb, vedoucí k chybně vypočtené výši nedoplatku;
  • chybný výpočet průměrné výše spotřební složky nákladů na vytápění na 1 m² započitatelné podlahové plochy v zúčtovací jednotce (např. opomenutím údajů od některého z příjemců služeb), které vede ke špatnému určení limitních hodnot, a tedy chybnému určení výše spotřební složky nákladů u příjemců služeb, kteří vybočili z limitních hodnot, což vede samozřejmě k chybnému rozúčtování nákladů na vytápění v celé zúčtovací jednotce, a tedy i k chybně vypočtené výši nedoplatku;
  • prostématematické chyby při výpočtu, které vedou k chybně vypočtené výši nedoplatku.

Naopak vady, které dle Důvodové zprávy nemají vliv na vypočtenou výši nedoplatku, jsou např:

  • chybně uvedené číslo bytu;
  • chybně uvedené jméno příjemce služeb (typicky v případech změn příjmení žen v souvislosti s uzavřením nebo rozvedením manželství během zúčtovacího období);
  • neuvedení informace o použité skladbě zdrojů energie a o souvisejících ročních emisích skleníkových plynů za zúčtovací jednotku za poslední kalendářní rok v případech stanovených prováděcí vyhláškou;
  • popis jednotlivých daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění, které jsou zahrnuty v ceně tepelné energie dodané poskytovateli služeb ze soustav dálkového vytápění a které se přímo vztahují k množství dodané tepelné energie, v případech stanovených prováděcí vyhláškou;
  • v grafické podobě vyhotovené srovnání náměru na instalovaných měřidlech podle zákona o metrologii nebo instalovaných zařízeních pro rozdělování nákladů na vytápění u příjemce služeb za aktuální zúčtovací období a za stejné období předchozího roku upravené s ohledem na klimatické podmínky v těchto obdobích postupem podle přílohy č. 4 prováděcí vyhlášky;
  • kontaktní údaje pro veřejnost nejméně jednoho energetického konzultačního a informačního střediska sídlícího ve vyšším územním samosprávném celku, v němž se nachází zúčtovací jednotka.

Dosavadní rozhodovací praxe vrcholných soudů ČR

Dosavadní rozhodovací praxe vrcholných soudů, zejména Nejvyššího soudu ČR, hrála klíčovou roli při formování výkladu řádného vyúčtování služeb a splatnosti přeplatků či nedoplatků. Níže je uveden přehled klíčových rozhodnutí spolu s vybranými citacemi.

Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 15. 10. 2018, sp. zn. 26 Cdo 312/2018: „V posledně uvedeném rozhodnutí pak Nejvyšší soud rovněž dovodil, že není-li vyúčtování věcně správné (řádné), nesplnil pronajímatel (poskytovatel služeb) svoji povinnost vyúčtovat nájemci (příjemci služeb) skutečnou výši nákladů a záloh na jednotlivé služby, že tato povinnost tak nadále trvá a žalobu na její uložení pronajímateli – logicky vzato – nelze zamítnout s odůvodněním, že byla již splněna (zanikla splněním), a že v řízení o stanovení povinnosti provést vyúčtování služeb poskytovaných s nájmem (proto) soud zkoumá (je povinen zkoumat) i otázku, zda vyúčtování služeb, s nímž žalovaný (pronajímatel) seznámil žalobce (nájemce) před zahájením řízení či v jeho průběhu, bylo řádné (tj. v souladu s nájemní smlouvou a s právními předpisy jej regulujícími).

Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 22. 5. 2019, sp. zn. 26 Cdo 2338/2018: Nejvyšší soud formuloval a odůvodnil závěr, že o vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů lze hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li všechny předepsané náležitosti a je-li v něm uvedena cena provedené služby ve správné výši. Vyúčtování postrádající některou z předepsaných náležitostí nebo znějící na cenu v nesprávné výši není řádným vyúčtováním a není způsobilé vyvolat splatnost nedoplatku plynoucího z vyúčtování (ani částečně). Aby se tak mohlo stát, musel by pronajímatel vystavit nové úplné vyúčtování znějící na cenu ve správné výši.“

Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 26. 4. 2022, sp. zn. 26 Cdo 3141/2021: Podmínkou splatnosti nedoplatku za služby je skutečnost, že vyúčtování bylo provedeno řádně (tj. v souladu s předpisy jej regulujícími) a nájemce s ním byl seznámen (viz rozsudky Nejvyššího soudu ze dne 26. 11. 2003, sp. zn. 21 Cdo 803/2002, ze dne 17. 4. 2018, sp. zn. 26 Cdo 5417/2016). O vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytu lze tedy hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li všechny předepsané náležitosti a je-li v něm uvedena cena provedené služby ve správné výši.“

Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 18. 10. 2022, sp. zn. 26 Cdo 2181/2022: Soud tedy v řízení o zaplacení nedoplatku (přeplatku) zkoumá, zda vyúčtování služeb bylo provedeno řádně a stalo se splatným. Tím, zda je vyúčtování služeb řádné (a uplatněný nárok tudíž důvodný), se soud zabývá bez ohledu na to, zda proti němu podal příjemce služeb námitky (srov. § 8 odst. 2 zákona č. 67/2013 Sb.), neboť ani absence námitek nemůže zhojit případné nesprávnosti ve vyúčtování.

Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 17. 1. 2024, sp. zn. 26 Cdo 731/2023: V soudní praxi (…) není pochyb, že je-li předmětem sporu nedoplatek (přeplatek) plynoucí z vyúčtování služeb nebo splnění povinnosti poskytovatele služeb provést vyúčtování, musí se soud zabývat tím, zda vyúčtování, které poskytovatel služeb provedl, je řádné (tj. v souladu s předpisy jej regulujícími), neboť pouze v případě, že vyúčtování služeb obsahuje všechny předepsané náležitosti a je v něm uvedena cena provedené služby ve správné výši, může vyúčtování přivodit splatnost nedoplatku (přeplatku) plynoucího z tohoto vyúčtování a poskytovatel služeb splnit svou povinnost vyúčtovat skutečnou výši nákladů a záloh za jednotlivé služby za každé zúčtovací období.“. Dále pak dovolací soud v tomto rozsudku rozvedl, že: „Má-li soud učinit závěr, jestli je nedoplatek či přeplatek z vyúčtování služeb splatný, nebo zda poskytovatel služeb splnil svou povinnost provést vyúčtování, musí posoudit, zda je vyúčtování řádné. Z úřední povinnosti však zkoumá zejména to, zda poskytovatel služeb uvedl ve vyúčtování všechny právními předpisy předepsané náležitosti a zda je dostatečně srozumitelné, tedy zda příjemce služeb byl schopen podle něj zkontrolovat správnost údajů o své spotřebě a o způsobu rozúčtování, zjišťuje tedy jen takové údaje, které jsou bez dalšího z vyúčtování patrné.

Shrnutí závěrů této ustálené rozhodovací praxe:

  • Není-li vyúčtování věcně správné, tj. řádné, nesplnil poskytovatel služeb svou povinnost vyúčtovat příjemci služeb skutečnou výši nákladů a záloh na jednotlivé služby, a tato povinnost tak nadále trvá.
  • Podmínkou splatnosti nedoplatku i přeplatku za služby je skutečnost, že vyúčtování bylo provedeno řádně a nájemce s ním byl seznámen.

Srovnání současné právní úpravy a dosavadních závěrů rozhodovací praxe vrcholných soudů ČR

Dosavadní rozhodovací praxe vrcholných soudů ČR jasně stanovila, že řádné vyúčtování je podmínkou pro splatnost nedoplatků a přeplatků. Novela, však přinesla nové výzvy, když stanovila, že vady vyúčtování, které nemají vliv na vypočtenou výši nedoplatku, neovlivňují jeho splatnost, což je v rozporu s výše uvedenými rozhodnutími Nejvyššího soudu ČR.

Dosavadní rozhodovací praxe Nejvyššího soudu ČR požadovala, aby vyúčtování bylo řádné, což znamená jeho věcnou správnost a soulad se všemi zákonem předepsanými náležitostmi, aby mohlo vyvolat splatnost případných přeplatků či nedoplatků. Současné znění zákona však umožňuje, aby i při existenci určitých vad byla splatnost zachována, pokud tyto vady neovlivňují vypočtenou výši nedoplatku, avšak v případě přeplatků neovlivňují splatnost žádné vady.

Současná právní úprava bude vyžadovat zásadní změnu přístupu soudů k otázkám vyúčtování a splatnosti přeplatků a nedoplatků. Soudy budou muset přehodnotit své dřívější závěry týkající se podmínky řádnosti vyúčtování pro splatnost nedoplatků a přeplatků. Budou muset akceptovat, že některé vady ve vyúčtování nejsou překážkou pro splatnost. Soudy budou muset rozlišovat mezi vadami, které ovlivňují výši nedoplatku, a těmi, které nikoliv. To bude vyžadovat podrobnější analýzu každého konkrétního případu.

Závěr

Právní úprava obsažená v ustanovení § 7 odst. 3 zákona o službách může vést k posílení ochrany práv příjemců služeb, pokud bude správně implementována a pokud soudy budou důsledně zjišťovat, zda poskytovatelé služeb nevyužívají formálních chyb ke svému prospěchu. I přes formální vady by měly soudy klást větší důraz na materiální správnost vyúčtování a skutečnou výši nedoplatků a přeplatků.

Zároveň však hrozí, že nová právní úprava způsobí nepředvídatelnost soudních rozhodnutí, jelikož bude na posouzení příslušného soudu, jaké vady mají vliv na výpočet nedoplatků. Současně může u přeplatků docházet k situacím, kdy dojde ke špatnému vyčíslení výše přeplatku, avšak tento přeplatek bude splatný. Příjemci služeb se tak mohou ocitnout v nevýhodné situaci, kdy budou nuceni přijmout nesprávně vypočtený přeplatek, a následně se budou muset domáhat opravy cestou námitkového procesu nebo v soudním řízení, což může být náročné a časově nákladné, avšak k tomuto již nebude taková motivace.

Novela sice nabyla účinnosti již minulý rok, akorát spory v této oblasti stále nedospěly do stádia, kdy by byly řešeny u vrcholných soudů ČR. Jakmile se problematika bude řešit u vrcholných soudů ČR v současném znění zákona, bude zajímavé sledovat, jak se s těmito změnami vyrovnají vrcholné soudy a zda dojde k dalšímu výkladu tohoto ustanovení skrze judikaturu. Tento vývoj budeme sledovat a budeme Vás o něm informovat v aktualizovaném znění tohoto článku.

Pro více informací nás kontaktujte na:

JUDr. Mojmír Ježek, Ph.D.

ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.
Betlémské nám. 6
110 00 Praha 1
e-mail: mojmir.jezek@ecovislegal.cz
www.ecovislegal.cz

O ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.

Česká advokátní kancelář ECOVIS ježek se ve své praxi soustřeďuje především na obchodní právo, nemovitostní právo, vedení sporů, ale i financování a bankovní právoa poskytuje plnohodnotné poradenství ve všech oblastech, a tvoří tak alternativu pro klienty mezinárodních kanceláří. Mezinárodní rozměr poskytovaných služeb je zajištěn dosavadními zkušenostmi a prostřednictvím spolupráce s předními advokátními kancelářemi ve většině evropských zemí, USA a dalších jurisdikcích v rámci sítě ECOVISpůsobící v 75 zemích celého světa. Členové týmu advokátní kanceláře ECOVIS ježekmají dlouholeté zkušenosti z předních mezinárodních advokátních a daňových firem v poskytování právního poradenství nadnárodním korporacím, velkým českým společnostem, ale i středním firmám a individuálním klientům. Více informací na www.ecovislegal.cz.

Informace obsažené na této webové stránce jsou právnickou reklamou. Nepovažujte nic na této webové stránce za právní poradenství a nic na této webové stránce nepředstavuje vztah advokát-klient. Předtím, než začnete jednat o čemkoliv, o čem si na těchto stránkách přečtete, domluvte si právní konzultaci s námi. Dosavadní výsledky nejsou zárukou budoucích výsledků a předchozí výsledky neznamenají ani nepředpovídají budoucí výsledky. Každý případ je jiný a musí být posuzován podle vlastních okolností.

Comments are closed.